آموزش سئو در نویسندگی

سئو کردن نوشته‌‌ها در فضای وب‌فارسی فقط به پژوهش کلمات کلیدی و لینک‌سازی ختم نمی‌شود. با یک نقشه‌کشی محتوا در ذهن خود می‌توانید بدون آموزش سئو در نویسندگی، مقالات خود را سئو کنید.

زنگ انشاء برای من و شاید بیشتر محتوانگارها از خاطرات شیرین زمان مدرسه بوده و چه هیجان‌ها که نداشتیم. هیجان وقتی که منتظر شنیدن اسم و فامیل‌مان بودیم و دفتر انشایی که مانند اسلحه در دست سرباز آماده‌به‌مبارزه بود. فارغ از این‌که چه نوشتیم و چه نمره‌ای قرار است بگیریم، بدون قوز کمر و با گردن شقّ، جلوی تخته سیاه (که معمولاً سبز بود) می‌ایستادیم و با صدایی پر از هیجان نطق می‌کردیم.

یکی از نقاط قوت مشترک انشانویس‌های حرفه‌ای زمان مدرسه، مدل ذهنی آن‌ها در مورد نوشته‌ها بود. نوع نوشتن انشا قبل از هر چیز در نوشته‌ها معلوم بود. اگر خوب به انشای آن‌ها گوش می‌کردید، ذهن‌ شما را به چند نقطه هدایت می‌کردند و در آن نقاط کلیدی ضربه خود را می‌زدند. این نقاط کلیدی در صحفه دفتر انشای دانش‌آموزها همان عبارات کلیدی در متن مقاله‌های امروز آن‌ها است.

آموزش سئو در نویسندگی لازم است اما کافی نیست

فضای وب‌ فارسی روزانه مهمان محتوانگاران زیادی است که حداقل یک‌بار هم که شده به سئو کردن مقالات خود فکر کرده‌‌اند. شروع به سرچ کردند و با انواع و اقسام اصول سئوکاری آشنا شدند. در مورد کلمات کلیدی موردنظر فکر کردند و شروع کردند به نوشتن حول کیوردهای ترند در محیط گوگل. لینک‌سازی داخلی و خارجی را به نحو احست انجام دادند. تصاویر را alt کردند. اما در نهایت هیچ رتبه بازدید خوبی نصیب آن‌ها نشد.

طبق آمارهای Ahrefs، بیش از 90 درصد صفحاتی که در گوگل ایندکس شدند،‌ هیچ گونه بازدیدی از نتایج جستجو کسب نکردند. جالب‌تر از آن، محتواهایی که موفق شدند بیش از 1000 بازدید از گوگل به دست آوردند، فقط 0.2 درصد از تعداد کل صفحات هستند! مشکل از کجاست؟ آیا محتوای کافی درباره آموزش سئو در نویسندگی در محیط وب فارسی وجود ندارد؟

قبل از اینکه مفهموم کلمه کلیدی اصلی و فرعی را بدانید و شیوه استخراج آن‌ها را بلد باشید، قبل از اینکه بک‌لینک ایجاد کنید، قبل از اینکه متا دیسکریپشن را بنویسید و کلی قبل دیگر؛ لازم است تا از چند مورد مهم آگاه باشید. این باعث می‌شود تا نقشه‌کشی محتوا در ذهن شما به خوبی صورت بگیرد و ذهن شما قبل از مقاله شما سئو باشد. در این مقاله سعی کرده‌ام تا بدون در نظر گرفتن نکات فنی سئو و اصطلاحات قلمبه‌وسلمبه، نگاهی جدید به مقوله سئو داشته باشیم.

محتوای باکیفیت مهم‌تر از سئوی باکیفیت است

قبل از آموزش سئو در نویسندگی، توجه داشته باشید که شما می‌خواهید محتوا را سئو کنید. سئوی خوب در اختیار محتوای خوب است. نقشه‌ راه وب‌سایت‌های زیادی را بررسی کردم و با این‌که هیچ نشانی از سئوی تکنیکال در آن‌ها نیافتم ولی رتبه خوبی در گوگل کسب کرده بودند. رمز موفقیت این صفحات در ارائه محتوای باکیفیت است. محتواهایی که خیلی به کیوردها اعتقاد نداشتند (منظور از کیورد همان کلمات کلیدی است). مواردی هستند که با رعایت نکردن آن‌ها، هر چقدرهم محتوای شما یونیک و کاربردی باشد، شانسی برای کسب رتبه خوب در گوگل نخواهند داشت.

برای تولید محتوای باکیفیت و سازگار با الگوریتم سئوی گوگل، اصول زیر را به خاطر داشته باشید:

  • نوع محتوا (Content Type)

این‌که جنس محتوا چیست و این داستان‌ها، از حوصله این مقاله خارج است. مختصرومفید بگم که نوع محتوا را انتظار مخاطب تعیین می‌کند. توجه داشته باشید که بین عنوان و بدنه مقاله شما فاصله محتوایی ایجاد نشود. یعنی چی؟ یعنی ما بدانیم توقع مخاطب از سرچ کلمه کلیدی موردنظرش چیست. 

مثلن: من در حال نوشتن یک مقاله با کیورد «زندگی‌نامه دارن هاردی» هستم. کشیدن بیش از حد آرشه به کتاب‌ها و هایلایت کردن آخرین خبرها و دستاوردها از زندگی او، چیزی نیست که مخاطب در این مقاله به دنبال آن باشد. پس این مقاله باید از نوع بلاگ (blog) باشد.

  • شکل محتوا (Content Format)

فرمت محتوا به دنبال نوع آن شکل می‌گیرد. در اینجا از خودمان می‌پرسیم که مخاطب محتوای ما را به چه شکل می‌پسندد. نتیجه جستجو از کلمه کلیدی موردنظرش چند درصد به ایده‌آل ذهنی‌اش نزدیک است؟

مثلن: بعد از نوشتن بیوگرافی دارن هاردی، به سراغ «بهترین کتاب‌های دارن هاردی» می‌روم. به نظر من مخاطب دوست دارد لیستی از بهترین آثار دارن هاردی را بررسی کند تا بهترین کتاب او از دیدگاه شخصی من. پس بهتر است یک پست به شکل لیست معرفی تهیه و 10 کتاب پرفروش او را معرفی کنم.

  • زاویه محتوا (Content Angle)

به نظرم بهتر است این بخش را با مثلن شروع کنیم:

مثلن: من برای معرفی کتاب‌های دارن هاردی به نوشتن مقاله معرفی کتاب‌های او مشغول می‌شوم. توجه به این که مخاطب‌های من چه زاویه نگاهی به دارن هاردی دارند، بسیار مهم است. دسته‌ای که هیچ شناختی از اون ندارند، دسته‌ای که نام دارن هاردی به گوش‌ آنها خورده است و دسته‌ای که حداقل یکی از کتاب‌ها او را خوانده‌اند. شاید بهتر باشد مقاله من پاسخ همه این افراد را بدهد و یا اینکه برای هر دسته با ساختار متفاوت مقاله‌ام را بنویسم.

زاویه محتوا از آن جهت مهم است که نویسنده بداند مخاطب دقیقن دنبال چه چیزی می‌گردد. زاویه نگاه شما به مقاله باید با زاویه نگاه مخاطب به نوشته شما همسو باشد. انشای زمان دبستان زمانی نمره خوب می‌گرفت که علاوه بر معلم، بیشتر دانش‌آموزان کلاس با آن نوشته سر ذوق می‌آمدند.

  • اجزای محتوا (Content Element)

بعضی از صفحات خوب گوگل مانند معرفی محصول، پر شده از انواع گوناگون محتوا که ترکیب آن‌ها، تجربه کاربری خوبی را برای شما رقم می‌زند. فروشگاه‌های آنلاین برای صفحات محصولات خود از انواع محتوا مانند تصویر، ویدئو و جدول مشخصات محصول استفاده می‌کنند. امّا یک سوال؟ آیا محتوای وب‌سایت شما هم به همه اجزای مختلف مختلف نیاز دارد؟

آموزش سئو در نویسندگی

مثلن را دنبال کنیم:

مثلن: من تصمیم گرفته‌ام صفر تا صد زندگی دارن هاردی را بر روی وب‌سایت‌ام قرار دهم. اینجاست که باید در هر بخش از المان‌های مرتبط به آن استفاده کنم. تصاویر او را در بخش بیوگرافی اضافه کنم، فایل‌های صوتی کوتاه را در بخش معرفی آثار او بارگذاری کنم و تایم‌لاین زندگی‌نامه او را در بخش دستاوردهای شخصی دارن هاردی قرار دهم.

از پیازداغ استفاده کنید تا سئوی مقاله شما خوشمزه‌تر شود

قبل‌تر از نقش پیاز داغ در مقاله‌ها صحبت کرده بودم. وقتی شما برای طبخ غذا وقت می‌گذارید و یک طعم عالی را برای مهمان رقم می‌زنید، تجربه آن مهمان از غذای شما باعث می‌شود تا برای دستپخت بعدی شما ثانیه‌شماری کند. حتی در بین دوستان و فامیل نیز از دستپخت شما تعریف و تمجید می‌کنند.

ماهیت نوشته‌ها مانند همان غذا است. تاثیر مثبت نوشته شما در ذهن مخاطب باعث می‌شود تا او مجدد به وبلاگ شما سر بزند و دسته‌بندی‌های سایت را برای مطالعه نوشته‌های جدید جستجو کند. خوشبختانه گوگل این موضوع را به خوبی شناسایی می‌کند و نمره سئوی خوبی به سایت شما می‌دهد. بنابراین بار دیگر بدون هیچ آموزش سئو در نویسندگی می‌توانید فضای سایت خود را سئو کنید.

قبل از نوشتن، کمی مطالعه هدفمند کنید

در پشت پرده هر راه‌اندازی وب‌سایت، یک تجربه کاری موفق و مطالعه نهفته است. این فرمول برای نوشته‌های سایت نیز صدق می‌کند. ولی این‌بار قبل از اینکه صفحه نوشته جدید را ایجاد کنید، یک نیو تب در محیط جستجوگر خود باز و کلمه کلیدی اصلی که می‌خواهید از آن بنوسید را سرچ کنید.

اگرهمان نتایج صفحه اول را به صورت سرپایی مطالعه کنید، کمی زاویه دید شما به نوشته‌ای که در سر دارید تغییر خواهد کرد. اما این تغییر چگونه ایجاد می‌شود؟ انجام این کار، دستاوردهای زیر را برای شما خواهد داشت:

  • آشنایی با شیوه ارائه مطلب

شیوه طبخ یک غذا در «کتاب آشپزی» و «وب‌سایتی با محتوای آموزش آشپزی» کاملاً متفاوت است. دلیل این تفاوت‌ها به سلیقه کاربران فضای وب‌فارسی بازمی‌گردد. در بخش «محتوای باکیفیت مهم‌تر از سئوی باکیفیت است» گفتیم که شیوه ارائه محتوا به شدت مهم است. مطالعه و نگاه انداختن به وب‌سایت‌هایی که مطالبی مشابه سوژه شما را کار کرده‌اند، زاویه دید خوبی برای ارائه مطلب در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • آشنایی با کلمات کلیدی ترند

سوژه‌ای که در ذهن شما قرار دارد، در بین کلمات کلیدی مختلفی احاطه شده است. لینک‌هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند توانستند به خوبی از پتانسیل کلمات کلیدی پرقدرت استفاده کنند. پس بهره‌گیری از آن کیوردها باعث می‌شود تا گوگل با محتوای نوشته شما آشنا شود و برای ایندکس کردن صفحات شما شک و تردید نداشته باشد.

از طرف دیگر این کار باعث می‌شود تا ذهن شما با کیوردهای بیشتری آشنا شود. برای مثال شما در مقاله «آموزش نویسندگی در 30 روز» می‌توانید از عبارات جایگزینی مانند «صفرتاصد نویسندگی در یک ماه» استفاده کنید. اما مهم‌ترین خروجی این روش کشف «گپ محتوایی» است.

  • آشنایی با گپ‌های محتوایی

آنالیز گپ یا شکاف محتوا (Content Gap) فرآیندی است که با یک جستجوی ساده در میان صفحات مشابه به سوژه هدف شما قابل‌انجام است. حالا این شکاف محتوا یعنی چه؟ 

مثلن: من قصد نوشتن یک مقاله درباره «آموزش صفحه‌آرایی با المنتور» را دارم. با یک بررسی کلی در میان نتایج صفحه اول گوگل، متوجه ضعف ساختار محتوا در برخی از سرفصل‌های این آموزش می‌شوم. اینجاست که از گپ محتوایی استفاده می‌کنم و از نقاط ضعف رقبا به نفع مقاله خودم استفاده می‌کنم.

البته که کشف این گپ‌های محتوایی باید به صورت حرفه‌ای انجام شود و نیازمند مهارت و شاید ابزارهای مختلف باشد که در یک مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اما یکی از اولین قدم‌ها برای آنالیز گپ محتوا، آنالیز نتایج صفحه اول گوگل است.

آموزش سئو در نویسندگی یعنی با گوگل دوست شوید

شاید بهتر بود این تیتر را در ابتدای مقاله قرار می‌دادم. اولین و آخرین پیشنهاد من برای سئو و سئوکاری، دوستی با گوگل است. اعتراف می‌کنم هر ثانیه‌ای که برای سئو وقت گذاشتم، با الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل احساس راحتی بیشتری داشتم. از قدیم گفته‌اند رفاقت‌های ماندگار و استوار با سادگی و صمیمیت پیش می‌رود.

راز دوستی با گوگل در سادگی کار با سئوی نوشته‌های شماست. به هیچ وقت خود را اسیر ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی و این داستان‌ها نکنید. تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت محتوا بذارید و به این فکر کنید که انتظار خواننده از نوشته شما چیست و مقاله شما به کدام سوال در ذهن مخاطب پاسخ می‌دهد و اینکه

  • آیا این پاسخ او را قانع خواهد کرد؟
  • آیا مجدد به وب‌سایت شما سر می‌زند؟
  • آیا آنقدر به وجد آمده که به سراغ بخش کامنت‌های شما برود؟
  • آیا ترغیب می‌شود فرم «تماس با ما» را در وب‌سایت شما پیدا کند؟
  • آیا آنقدر برایش جذاب بودید که بخواهد از شما بیشتر بداند و به بخش «درباره من» سر بزند؟
  • و …

اگر خواننده به سوالات بالا پاسخ «بله» را بدهد، زمینه‌های دوستی وب‌سایت شما با گوگل فراهم شده است و لازم نیست خیلی به دنبال آموزش سئو در نویسندگی نباشید.

البته این برای شروع کار است. بعد از مدتی که صفحات وب‌سایت شما از کلمات کلیدی ممتاز و مرتبط تشکیل شد و از آن مهم‌تر، این صفحات به خوبی به یکدیگر لینک داده شدند؛ باید آمار نتایج این صفحات را بررسی و آنالیز کنید. این بررسی‌ها باعث می‌شود مقالاتی که قرار است در ادامه تولید کنید، با حداکثر توان عبارات کلیدی در گوگل به رقابت با سایر رقبا بپردازند. اینجاست که باید به سراغ ابزارها بروید و بهتر است که ادامه این پاراگراف را در یک مقاله جدید خدمتتان عرض کنم.

دست‌به‌کار شوید

اگر وب‌سایت شما ساختار خوبی برای سئو و بهینه‌سازی ندارد، نگران نباشید. بهترین راه برای یادگیری سئو، استفاده کردن از آن در تمام نوشته‌های روزمره است. حتی در مکالمات روزمره! دقت کنید که محتوای کلام و نوشته شما، بهترین تجربه ممکن را برای مخاطب رقم بزند.

مطالب این مقاله گنجایش آن را دارد که تمامی ساختار مکالمات و نوشته‌های شما را تحت‌تاثیر سئوی مثبت قرار دهد. شما باید تجربه خوبی را برای مخاطب باقی بگذارید. این تجربه خوب، یعنی سئو! همین 🙂

2 دیدگاه

  • چه قدر مقاله شما دید من را تغییر داد. خیلی خوب بود.باید اعتراف کنم یکی از بهترین یادگیرهای امروزم اتفاق افتاد. دست مریزاد.
    در ضمن سایت تر و تمیز خوبی دارید از گرافیک و فونت سایت شما خوشم آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *