با گوگل دوست شوید

چرا باید نوشته‌های خود را سئو کنیم؟ پاسخ‌اش ساده است. شما باید با گوگل دوست شوید. خود را برای یک رفاقت تمام‌عیار آماده کنید.

حکایت دوستی با گوگل از کجا آغاز شد؟

دوستی نویسنده‌ها با گوگل حکایت مفصلی دارد. این رفاقت با یک شب و یک مقاله شکل نگرفت. تیترها نوشته شد و واژه‌ها در کنار هم قرار گرفت تا گوگل نقشه‌های ذهن نویسنده را درک کرد. در این میان نویسنده‌هایی موفق بودند که اهداف نوشته‌های خود را راحت‌تر با گوگل در میان گذاشتند. برای انتشار هر مقاله برنامه‌ریزی کردند. آن‌ها به گوگل کمک کردند تا راحت‌تر نوشته‌هایشان را به مخاطب نمایش دهد.

عالم رفاقت را جدی بگیرید

همان‌طور دوستان صمیمی از یکدیگر توقعاتی دارند، نویسنده‌ها و گوگل هم باید رفاقت‌شان را به یکدیگر ثابت می‌کردند. می‌پرسید چگونه؟ آن‌ها بر سر یک مساله مهم با هم توافق کردند. این‌که تمام انرژی خود را صرف رضایت مخاطب کنند. به همین ترتیب روزبه‌روز پایه‌های این رفاقت محکم‌تر می‌شد.

دست منو محکم بگیر رفیق

کدورت و ناراحتی در رفاقت طعم خوبی ندارد. این قضیه در این‌جا نیز صدق می‌کند. نویسنده‌ خوب هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد تا رابطه‌اش با گوگل شکرآب شود. پس دست گوگل را محکم بگیرید و ادامه مقاله را برای تداوم این رفاقت بخوانید.

با گوگل دوست شوید و از نوشتن لذت ببرید

با گوگل دوست شوید

داستان آشنایی من و سئو راحت‌تر از چیزی بود که فکرش را کنید. راستش من این راحتی را به فال نیک گرفتم و سعی کردم همه آموخته‌های خود را به راحتی درک کنم و آن‌ها را با همان راحتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

1. از کجا شروع کنیم؟

داشتن هدف در هر رابطه‌ای حرف اول را می‌زند. شما باید بدانید در کجای جاده دوستی با گوگل قرار دارید و قرار است به کجا برسید. پاسخ به پرسش‌های زیر شما را در مسیریابی این جاده یاری می‌کند:

  • چه تعداد مقاله مورد نیاز است؟

ایده ذهنی خود را بر روی کاغذ بنویسید. جزئی‌ترین نکات را فراموش نکنید. تمام شاخ و برگ‌ها را اضافه کنید و برای این کار حداقل یک روز زمان بگذارید. در پایان نقشه ذهنی خود از ارائه مقاله‌ها رسم کنید. با بررسی این فرآیند به این نتیجه می‌رسید که برای یک موضوع خاص باید چند مقاله تالیف کنید.

برای اینکه با گوگل دوست شوید، رعایت نکات فنی نگارش الزامی است. به علت محدودیت در سئوتایتل یا همان عنوان محتوا، گاهی تعدد مقالات الزامی است. شما نمی‌توانید با یک تیر چند هدف را قرار دهید. مثلن زیر را داشته باشید:

مثلن:

شما به عنوان خواننده یک بلاگ آشپزی، کدام یک را می‌پسندید؟

عنوان مقاله: معرفی و تاریخچه سوپ اردک + دستور پخت و نکات مهم در پخت آن و بررسی خواص این غذا برای درمان بیماری‌ها

یا

عنوان مقاله:

معرفی و تاریخچه سوپ اردک

دستور پخت و نکات مهم در پخت سوپ اردک

بررسی خواص درمانی سوپ اردک برای انواع بیماری‌ها

  • چه کلمات کلیدی را در هر مطلب استفاده کنیم؟

پاسخ به سوالات ذهنی کاربر را با مرور نقشه ذهنی خود پیش‌بینی کنید. این اطلاعات شما را برای جستجوی کلمات کلیدی مورد نیاز کمک خواهد کرد. پس از استخراج اولیه کیووردها به سراغ ابزاری مکمل بروید. اکنون استراتژی اولیه شما برای پژوهش کلمات کلیدی با موفقیت به پایان رسیده است.

  • نوشته شما از چند کلمه تشکیل شده است؟

شاید پاسخ دقیقی برای این سوال وجود نداشته باشد. اما بد نیست بدانیم نوشتن یک مقاله چه زمانی از ما خواهد گرفت. چه مقدار وقت را باید صرف چند کلمه کنیم.

  • در هر مقاله چه مطالبی باید گفته شود؟

بخش فهرست کتاب‌ها برای من اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌ویژه کتاب‌هایی که در فهرست‌هایشان به خوبی سرفصل‌ها را مشخص کرده‌اند. با یک نگاه کوتاه به این سرفصل‌ها می‌توانید به مطالب کتاب پی ببرید. این سرفصل‌ها در نوشته‌های شما نقش همان میان‌تیترها را دارد. یک مثال خوب از استفاده سرفصل‌ها را در اینجا توضیح داده‌ام.

برای نوشتن یک مقاله خوب باید «نوشتن» را جدی بگیرید. همه ما نوشتن را از مدرسه آغاز کرده‌ایم. شاید بد نباشد این بار نوشتن از مدرسه نویسندگی آغاز کنید.

2. برای بهترین‌ جایگاه تلاش کنید

«دستاوردهای بزرگ» یکی از نشانه‌های رفاقت‌های ماندگار است. هر چه میزان صمیمیت میان شما و دوستان‌تان بیشتر باشد، تلاش برای پیشرفت متقابل یکدیگر نیز افزایش پیدا می‌کند. اما اگر با گوگل دوست شوید، این موتور جست‌وجوگر برای شما سورپرایزهای عجیبی خواهد داشت.

برای رسیدن به رتبه 1 گوگل بجنگید

آن زمان که به عنوان مشاوره تحصیلی با دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی گپ‌وگفتی داشتم، یک نکته مهم را همیشه به آنها یادآوری می‌کردم. در ابتدا از دانش‌آموز می‌خواستم تا رشته تحصیلی موردعلاقه در دانشگاه و رتبه موردنیازش را تعیین کند. سپس برنامه‌ریزی مطالعاتی را برای رتبه‌های برتر از آن تنظیم کند. از قدیم گفته‌اند:

برای رسیدن به رتبه سوم باید رتبه‌های اول و دوم را هدف خود قرار دهید.

داستان کسب جایگاه برتر در گوگل هم از این قاعده پیروی می‌کند. همواره برای رسیدن به رتبه اول گوگل تلاش کنید تا در بهترین جایگاه نتایج جستجو قرار بگیرید. گوگل این تلاش شما را درک می‌کند و در ادامه صفحات سایت شما را با احترام بیشتری ایندکس خواهد کرد.

3. برای آن‌که با گوگل دوست شوید باید ابتدا با مخاطب دوست شوید

همیشه گفته‌ام که راز موفقیت در سئو، رفاقت با گوگل است. و راز رفاقت با گوگل، دوستی با مخاطب است. توصیه می‌کنم که پایه‌های این رفاقت را در دو زمینه زیر محکم بنا کنید:

  • لحن محتوای شما در برخورد با مخاطب

همان‌طور که هر کسب‌وکار و برند باید سند هویت کلامی خود را داشته باشد، شما تکلیف لحن محتوای خود با مخاطب را مشخص کنید. انتظار خواننده از لحن مقاله خود را پیش‌بینی کنید. پیش از شروع نوشتن به این سوال پاسخ دهید که برای چه کسی و چه چیزی را می‌نویسید؟

  • پیش‌بینی هدف مخاطب از خواندن محتوای شما

تصور کنید که شما کار خود را خوب انجام دادید و خواننده را به مطالعه نوشته‌های خود ترغیب کردید. حال اگر مخاطب بداند در روزهای بعد با چه نوشته‌هایی در وب‌سایت شما روبه‌رو می‌شود، اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

همیشه به نحوی بنویسید که مخاطب بداند در ‌وب‌سایت شما چه خبر است و چه خواهد گذشت. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با ذهنیت مخاطب آشنا شوید و برای نوشتن مقاله‌های بعدی استراتژی بهتری داشته باشید.

4. سفر مشتری در وب‌سایت شما

من به عنوان یک مخاطب جدید وارد وب‌سایت شما می‌شوم. شما و من هیچ اطلاعاعی ندارید که من از چه راهی و به کدام قسمت ‌وب‌سایت شما وارد شده‌ام. اما خیلی خوب است که مسیرها را طوری تنظیم کنید که قدم بعدی من در وب‌سایت شما مشخص باشد.

Customer Journey

به طور کلی نقشه سفر مشتری (Customer Journey) در وب‌سایت را باید از صفحه اصلی شروع کنید. ولی تصور کنید که مخاطب شما از طریق لینک یک صفحه نامشخص به وب‌سایت شما آمده‌اند. در این شرایط تکلیف چیست؟ قدم بعدی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

برای گوگل به شدت مهم است که دست مخاطب را در سرتاسر محیط وب‌سایت خود بگیرید و راهنمایی‌اش کنید. هیچ‌ وقت ذهن خود را درگیر چیدن نقشه از صفحه اصلی سایت نکنید. ساختار صفحات وب‌سایت شما باید توانمندی این را داشته باشد که در همه حال مخاطب را در بین موضوعات سایت راهنمایی کند.

5. نقشه عملیاتی رقبا را شناسایی کنید

زمان مدرسه و دانشگاه را به خاطر بیاورید. همیشه شاگردهای اول الگوی دیفالیت موفقیت برای دیگران بودند. همه به دنبال برنامه مطالعاتی و منابع یادگیری آنها بودند. در مبحث سئو هم این قانون پابرجاست. یکی از راه‌های موفقیت شما در سئوی کارامد، دستیابی به روش سئوی وب‌سایت‌های رقباست. از چه کلمات کلیدی استفاده کردند؟ کدام مخاطب را هدف قرار دادند؟ نقشه سایت آنها را شناسایی کنید و …

6. لینک‌های صفحه اول گوگل را زیرنظر داشته باشید

گفتیم که همیشه باید نیم‌نگاهی به فعالیت‌های رقبا داشت. آنها پیش از شما با گوگل دوست شده‌اند. برخی از هماوردهای شما در محیط گوگل به راحتی قابل‌شناسایی هستند. کافیست کلمه کلیدی موردنظر را گوگل کنید و 5 لینک ابتدایی را زیرنظر بگیرید. اگر این ترفند را برای مجموعه‌ای از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید، به مرور به یک یا چند وب‌سایت مشترک خواهید رسید. این سایت‌ها همان رقبای شما هستند. به همین راحتی و بدون هیچ ابزار و داستانی آنها را پیدا کردید.

در هنگام بررسی لینک‌های صفحه اول گوگل نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به چه مطالبی پرداخته‌اند؟
  • چه محتوایی را از قلم انداخته‌اند؟
  • آیا از تصویر مرتبط استفاده کرده‌اند؟
  • چه موضوعاتی را در تیترها به کار برده‌اند؟
  • و …

بقیه نکات لینک‌های صفحه اول گوگل را در یک مقاله مفصل تشریح خواهم کرد 🙂

دست‌به‌کار شوید

بهترین دوستان خود را به یاد آورید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چگونه با آنها دوست شدید؟
  • چند سال با آنها دوست هستید و راز ماندگاری این دوستی چیست؟
  • در چه حالتی با آنها خوشحال‌تر هستید؟
  • چه چیزی دوستی شما را خراب می‌کند؟

فراموش نکنید که گوگل هم یکی از بهترین دوستان شماست. برای دوستی با او چه‌کارهایی انجام دادید؟ توصیه‌های این مقاله، کمک زیادی به رابطه شما و گوگل خواهد کرد. پس با گوگل دوست شوید!

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *