آموزش و سرگرمی

(صدای خانم گوینده رادیو) به نظر شما انسان‌ها از چه زمانی آموزش را شروع می‌کنند؟ آیا این آموزش می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند؟ ادامه مقاله امروز هادی را برای پاسخ به این سوالات و ارتباط میان آموزش و سرگرمی از دست ندهید.

آموزش و سرگرمی، دو یار جدانشدنی

همه آدم‌های دنیا تمایل دارند تا درباره موضوعات موردعلاقه خود صحبت کنند. هر چه سوژه برای آنها جذاب‌تر باشد، کیفیت محتوای مطالب آنها به مراتب بیشتر می‌شود. اگر از من درباره موضوع موردعلاقه مشترک این آدم‌ها بپرسید، پاسخ من بدون‌شک آموزش و سرگرمی است. هر انسان حداقل یک سرگرمی در طول زندگی خود داشته و  در هر کجای دفتر زندگی‌اش، چند برگه از آموزش پیدا می‌شود.

آموزش و سرگرمی

یکی از ویژگی‌های مشترک انسان‌ها میل به آموزش و سرگرمی از همان روزهای آغازین زندگی است. نوزادی که هنوز توانایی تشخیص کنش و واکنش را ندارد و سیستم تکامل مغزش در حال راه‌اندازی است را در نظر بگیرید؛ هر چند حواس نوزاد قبل از متولد شدن فعال می شود اما هیچ وقت از بازیگوشی و تفریح دست بر نمی‌دارد. امّا این بازیگوشی چطور پایه‌های آموزش اولیه زندگی او را تشکیل می‌دهد؟

چند سکانس دوست‌داشتنی در زندگی

  • نوزادی که پستانک بر دهان دارد و زنجیر پلاستکی پستانک‌اش به دکمه‌ای شبیه توت‌فرنگی بر لباس‌اش وصل شده است. نوزاد سرش را تکان می‌دهد، صدای ریز زنجیر به صدا درآمده و توجه او را جلب می‌شود. این اتفاق برای او جذاب بوده و حرکت سرش را تکرار می‌کند؛ تا جایی که با کمی تقلای دست‌هایش، در نهایت زنجیر را با انگشتان ظریف خود گرفته و ناگهان پستانک از دهان‌اش خارج شده و صدای گریه طنین‌انداز می‌شود. اینجاست که متوجه می‌شود بازی کردن با آن زنجیز چه عواقبی به‌دنبال دارد. یاد می‌گیرد تا برای لذت بردن از میکدن پستانک‌اش سرش را بی‌جهت تکان ندهد و دنبال هرصدایی نگردد.
  • کتاب داستان کودکانه‌ای را برای اولین بار در اختیار دخترکی 2 ساله قرار دادند. کودک با کنجاوی برگه‌ها را چنگ می‌زند و در چند ثانیه با چند کاغذ چروک‌شده و پارگی‌ جلد کتاب روبه‌‎رو می‌شود. در این میان گویا صدای ورق زدن کتاب برای کودک جذاب بوده و شروع می‌کند به حرکت دادن برگه‌های کتاب و تصاویر آن را کشف می‌کند. او سرگرم می‌شود و یاد می‌گیرد تا صفحات را ورق بزند و از کتاب‌های‌اش بیشتر مراقبت خواهد کرد.

کشف ارتباط آموزش و سرگرمی در دوران نوزادی

یادگیری کودکان معمولاً یک فرآیند 24 مرحله‌ای است. شاید برای بعضی زودتر و یا دیرتر شکل بگیرد ولی با توجه به مثال‌های بالا، متوجه شدیم که هر شخص از اولین روزهای زندگی در مسیر آموزش و سرگرمی قرار می‌گیرد. پس لازم است از روزی که متوجه اهمیت این موضوع شدیم، آن را جدی بگیریم و برای تقویت و افزایش ارتباط موثر این دو رفیق قدیمی برنامه‌ریزی داشته باشیم. ولی یک سوال؟ آیا پدر و مادرها هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد زندگی هر شخص برای آموزش و سرگرمی فرزندان خود تدبیری داشته‌اند؟

پای پدرومادرها در میان است!

همه چیز از زمان ورود به مدرسه شروع شد. روزی که پدرومادرها فهمیدند باید آموزش فرزندان را جدی بگیرند و از سرگرمی آن‌ها غافل شدند. البته در ابن میان بودند والدینی که بچه‌ها را در میان بازیگوشی و شیطنت رها کرده و به آموزش آن‌ها صدمه وارد شد. البته که قصد تایید نظام آموزشی حال‌حاضر را نداریم و از آن طرف نمی‌خواهیم که میان بچه‌ها و تفریح سالم فاصله ایجاد شود.

یکی از مشخصه‌های افراد موفق در زمان تحصیل دوره عمومی، تعادل میان آموزش و سرگرمی بوده است. تعادلی که پدرومادرها نقش مهمی در اجرای آن داشتند. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، رابطه میان آموزش و سرگرمی از همان دوران کودکی شکل می‌گیرد. والدینی که این موضوع را درک کردند با توجه به شرایط و روحیه بچه‌ها توانستند این دو آیتم را در جهت موفقیت آن‌ها طرح‌ریزی کنند. امّا چگونه؟

ترازو را تنظیم کنید

تعادل از مباحث درس ریاضی دبستان در نظام قدیم آموزشی و ساختن «ترازو» یکی از کاردستی‌های دانش‌آموزان آن زمان بود. فرمول ساخت و نحوه کار آن هم زیاد سخت نبود. دو کفه فلزی که با نخ‌های ضخیم به میله‌ای افقی وصل می‌کردیم و باید وزن کفه‌ها را یکسان نگه می‌داشتیم. امّا این همه ماجرا نبود. تراز بودن میله افقی هم دقت خاصی را لازم داشت.

تعادل وزنه‌ها برای بعضی از بچه‌ها کلافه‌کننده و برای بعضی‌ها جذاب بود. معلم کلاس باید برای آموزش دسته اوّل وقت زیادی می‌گذاشت و دسته دوم به دنبال روش‌های مختلف برای سرگرم شدن با ترازو بودند و معلم کار سختی برای آموزش به آنها نداشت. آنها به خوبی سرگرم می‌شدند و در نتیجه به‌راحتی یاد گرفتند.

دست‌به‌کار شوید

در ابتدای مقاله گفتیم آموزش و سرگرمی همانند دو یار جدانشدنی در تمام طول زندگی همراه شما هستند. اگر می‌خواهید نهایت استفاده را از سود این دو الماس گران‌بها ببرید، کافیست تا شیوه ارتباط میان آموزش و سرگرمی را در زندگی شخصی خود کشف کنید. شاید بپرسید چرا بیشتر به راهکارهای تعادل میان این کانسپت‌ها نپرداختیم. این مقاله شروعی برای یافتن این حقیقت بود تا

  • اهمیت ارتباط میان آموزش و سرگرمی
  • نقش آموزش و سرگرمی در طول زندگی
  •  تعادل آموزش و سرگرمی

را بهتر درک کنیم و آماده شویم تا در مقاله‌های بعدی به ترفندهای موثر برای حفظ این تعادل بپردازیم.

خوشحال می‌شوم تا نظر شما را در مورد این موضوع بدانم. شما چه نوع ارتباطی را میان آموزش و سرگرمی در طول زندگی خود احساس کرده‎‌اید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *