شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی

استندآپ‌کمدین‌ها اعتقاد جالبی دارند که بر اساس آن شروع استندآپ باید طوفانی باشد. اگر بتوانید از همان دقیقه اوّل لبخند را بر لب‌های مخاطب بشانید، مسیر همواری را تا انتهای اجرا خواهید داشت. شاید این ترفند در تمام مدیوم‌های سرگرمی و حتّی رسانه‌های آموزشی و غیرآموزشی نیز صدق کند. شروع مقاله در وب‌سایت شخصی هم از این قاعده پیروی می‌کند. مقاله‌ای که جذاب آغاز شود، پایان خوشی خواهد داشت. پس بریم تا 10 روش خلاقانه برای شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی را با هم بررسی کنیم.

شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی، به همین راحتی!

قبل از شروع توجه داشته باشید که هیچ الویتی در پیشنهاد‌های ما وجود ندارد و می‌توانید هر یک موارد زیر را بر حسب موضوع و محتوای مقاله استفاده کنید.

1. داستان‌سرایی

خواندن و شنیدن داستان برای ما لذت‌بخش است. شاید برای همین موضوع است که معمولاً دانش‌آموزان به دروس تاریخی علاقه‌مند هستند. روایت داستان تاثیر به‌سزایی در روند یادگیری دارد. همچنین نقش موثری در جذابیت مقاله خواهد داشت. به شرطی که داستان شما چکیده و جذاب باشد. از داستانک‌ها و تجربه‌های شخصی خود می‌توانید به خوبی در امر داستان‌سرایی استفاده کنید. برای مثال:

← حسن کچل از تنبل‌های زمان خود بود و هیچ تلاشی برای کار و اشتغال نداشت. روزی مادرش از ترفند جالبی استفاده کرد. از پایین تخت‌خواب حسن شروع به سیب چیدن کرد و تا بیرون در ورودی خانه ادامه داد. شاید امروزه این ایده جالب به شدت نیازمند جامعه بشری باشد…

2. خاطره‌گویی 

خاطره‌گویی نوع دیگری از روایت داستان است که با توجه به تاثیر تجربه شخصی شما، جذابیت خاصی را در ابتدای مقاله ایجاد می‌کند. ارتباطی که میان سوژه مقاله و خاطره شما شکل می‌گیرد، بهترین ترکیب موجود برای ترغیب خواننده به ادامه مقاله است. همچنین این ترفند علاوه بر تاثیر شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی، قدرت یادگیری تطبیقی در ذهن خواننده را نیز تقویت می‌کند.

←  برای نمونه نگاهی به مقاله «ذهن ما پچ‌پچ می‌خوره» داشته باشید.

3. بهره‌گیری از موضوعات داغ روز 

مشغول نگارش این مقاله هستم و تا چند روز دیگر رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر آغاز می‌شود. حالا قصد داریم تا ابتدای همین مقاله را با توجه به این موضوع بازنویسی کنیم:

← عملکرد شاگردان کارلوس کیروش تحسین‌برانگیز می‌شود اگر تیم ملی ایران در همان دقایق ابتدایی مسابقات، فوتبالی تهاجمی را به نمایش بگذارد. قطعاً مقالات شما هم پتانسیل جذابیت بالا را در همان سطرهای ابتدایی خواهد داشت اگر…

4. طنزنویسی

طنزنویسی از جذاب‌ترین روش‌های انتقال اطلاعات میان مخاطبان است. همیشه آموزگاران شوخ‌طبع هم از محبوبیت بالایی برخوردار بودند و آمار نمرات دانش‌آموزان آن‌ها قابل‌قبول بود. بد نیست شما هم به همان معلم طناز تبدیل شوید و برای شادابی مخاطبان خود از تکنیک طنزپردازی استفاده کنید. برای مثال متن زیر، پیشنهاد بنده برای شروع مقاله در یکی از سایت‌های آموزش آشپزی بود:

← بادمجان از مخلوقات درجه یک خداوند است که رابطه بسیار خوبی با عناصر دیگر طبیعت دارد. برای مثال همکاری عالی این بزرگوار با کشک که منجر به خلق کشک‌وبادمجان شد و کشف ستودنی آقا قاسم که به لطف جناب بادمجان به میرزاقاسمی ختم شد. خلاصه که اگر مرام بادمجان را بعضی از آدمیان داشتند، هیچ ناآدمی تا الان وجود نداشت…

5. طرح مساله و پرسش

هنگامی که مساله‌ای را برای مخاطب مطرح می‌کنید و مخاطب را برای چند ثانیه به فکر فرو می‌برید، بهترین روش است تا مخاطب در ادامه با مقاله شما همراه باشد. فراموش نکنید که به یک پرسش در ابتدای مقاله نباید بسنده کرد و جایگیری پاسخ پرسش‌ها در مقاله و شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی نیز اهمیت زیادی دارد. جواب مسائل باید به‌گونه‌ای در متن مقاله قرار بگیرد تا برای خواننده خسته‌کننده نباشد. برای مثال:

← اولین بار چه کسی به قطب جنوب سفر کرد؟…

← طولانی‌ترین داستان دنیا را کدام نویسنده و در چه قرنی نوشته است؟…

6. استفاده از آمار و وقایع

همیشه پرداختن به فکت‌ها و واقعیت‌های موجود از نقل‌ونبات فضای مجازی و وب فارسی بوده است. اگر این گونه محتواها در ابتدای مقاله قرار بگیرد، بهانه خوبی است که خواننده به ادامه مطالعه نوشته شما جذب شود. مثلاً:

← نشریه فوربز بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک جهان در سال 2022 را معرفی کرده است که پرداختن به آن می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای را برای شما فراهم کند…

7. موفقیت نویسی

این روزها کافیست به کتاب‌فروشی‌ها سری بزنید تا با حجم کتاب‌هایی با موضوع موفقیت روبه‌رو شوید. موفقیت در هر زمینه‌ای و برای هر انسانی خوشحال‌کننده است. پس چه خوب که مقاله خودتان را با مثال‌هایی از موفقیت سوژه‌های مشابه مقاله خود آغاز کنید. برای این کار می‌توانید مثلاً از برنامه‌های روزانه افراد موفق صحبت کنید. برای مثال یک مقاله در زمینه موسیقی می‌تواند این‌گونه شروع شود:

سرمربی تیم شنای کشور کانادا به تازگی از روشی برای شادابی بازیکنان‌اش پیش از تمرین‌های روزانه رونمایی کرده است. او با پخش کردن 20 دقیقه از قطعات موسیقی کلاسیک توانسته تا شاخص عملکرد ورزشکاران خودش را تا 20 درصد افزایش دهد…

8. شوکه‌کننده آغاز کنید

این ترفند بیشتر در تیترنویسی‌های مقالات یا کاور آن‌ها دیده می‌شود. برای مثال «این 10 کتاب را هرگز نخوانید» و یا این‌که «فرزند شما دچار چاقی زودرس می‌شود اگر …». این روش شباهتی با روش ششم این مقاله دارد ولی اگر سعی کنید تا از فکت‌ها تیره و تاریک استفاده کنید، جذابیت ابتدایی مقاله شما دوچندان می‌شود. یک مثال از مقاله‌ای که در ژانر وحشت نوشته شده است:

← در سپتامبر سال 1998 یکی از هول‌ناک‌ترین قتل‌های زنجیره‌ای در جنگل‌های ایالت میشیگان رقم خورد که تئوری‌های مختلفی را در مورد انگیزه قتل به وجود آورد. قاتلی که به بوی عطر قربانیان‌اش حساسیت داشت و آن‌ها را سلاخی می‌کرد…

9. وعده هدیه

این ترفند هم به روش‌های مختلفی برای شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی به‌کارگرفته می‌شود. ولی شاخصه اصلی آن، ترغیب مخاطب به مطالعه کامل مقاله و یافتن پاسخ موردنظر است. به نمونه زیر توجه کنید:

← ارسطو فیلسوف بزرگ یونانیان، 10 اصل را به مریدان خود گوشزد می‌کرد که زندگی آن‌ها را تحت‌تاثیر اتفاقات خوب قرار می‌داد. این ده اصل را در مقاله پیدا کنید و به شماره ….. پیامک کنید تا در قرعه‌کشی…

10. اهداف مقاله را روشن بیان کنید

آخرین روش را به‌عنوان سرراست‌ترین و شاید راحت‌ترین ترفند پیشنهاد می‌کنیم. بدون هیچ کلمه اضافی و علائم نگارشی، مستقیم به اصل مطلب اشاره کنید. در برخی موارد خواننده ایجاز را بر هر آیتم جذابی ترجیه و برای ادامه مقاله اشتیاق نشان می‌دهد. البته این روش می‌تواند مکمل همه ترفندهای گفته‌شده تا اینجا نیز باشد. یک مثال ساده:

← بیل گیتش چگونه بیل گیتس شد؟

دست به کار شوید

بعضی از روش‌های شروع مقاله در وب‌ سایت شخصی را با ذکر مثال مرور کردیم. قطعاً نمونه‌های مشابه‌ای هم وجود دارد که هنگام وب‌گردی با آن برخورد کردید. یکی از شاخصه‌های افراد موفق در امر تولیدمحتوای وب، شروع قدرتمند مقالات آنها می‌باشد. اگر با این وب‌سایت‌ها روبه‌رو شدید، سایر مقالات آن‌جا را از دست ندهید که نمونه‌های خوبی را برای شما خواهد داشت. بد نیست برای تمرین شروع مقاله جذاب از فضای لینکدین هم بهره بگیرید. در لینکدین فارسی پُست‌ها و مقالات خوبی یافت می‌شود که شروع جذابی را در ابتدای نوشته رقم می‌زند.

2 دیدگاه

  • سلام آقا هادی عزیز.
    ممنون بابت این مطلب خوب و مفیدت.
    من روش چهارم، طنزنویسی، رو بیشتر از بقیه دوست داشتم و سعی می‌کنم یه مقاله رو با این روش شروع کنم.
    دمت گرم!

    • سلام بنیامین جان.
      لطف دارید به بنده
      طنزنویسی مقبولیت بیشتری داره و شاید بیشتر به کار بیاد. البته باید قلم طنزت رو هم تقویت کنی.
      اگر تمایل داشتی این کتاب‌هارو برای برای طنزنویسی مطالعه کن:
      – کبریت کم خطر
      – قهوه قند پهلو (مجموعه شعر)
      – آثار عمران صلاحی
      موفق باشی 🍀🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *